ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΑ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Μια μπαταρία φέρνει τη νέα βιομηχανική επανάσταση!

Η τεχνολογία εξελίσεται ραγδαία. Όμως πολλές φορές αμέτρητα σχέδια ενώ είναι φιλόδοξα και πολλά υποσχόμενα αποτυγχάνουν γιατί δεν είναι βιώσιμα από οικονομικής άποψης.

Αντίστοιχα προβλήματα συνάντησε η αυτοκινητοβιομηχανία και γενικότερα η βιομηχανία με την ηλεκτροκίνηση και τις μπαταρίες. Ενώ από θέμα τεχνολογίας είναι πολύ πιο αποδοτικό να έχεις ηλεκτροκινητήρα παρά κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου, το θέμα της αποθήκευσης της ενέργειας ήταν πάντα ανασταλτικός παράγοντας. Η αυτονομία των ηλεκτρικών συσκευών όταν δεν είναι συνδεδεμένα στο δίκτυο είναι μικρή και το κόστος των μπαταριών πολλές φορές είναι απαγορευτικό.

Και εδώ λοιπόν έρχεται ένας άνθρωπος να αλλάξει την ιστορία. Φανταζόσαστε πως θα είναι κάποιος επιστήμονας που με την εφεύρεση του θα κάνει τη διαφορά. Κι όμως όχι. Μπορεί να έχει σπουδάσει φυσικός αλλά τον κέρδισαν τα οικονομικά. Ο άνθρωπος αυτός είναι ο Έλον Μασκ. Επιτυχία του ήταν το ότι ενώ είχε πάντα προσανατολισμό στις θετικές επιστήμες κατάφερνε να ασχοληθεί με τρόπο που να στήνει επιχειρήσεις σχετικές με την τεχνολογία που να είναι πολύ προσοδοφόρες. Κάποιες από αυτές είναι οι Zip2, Paypal, X.com, SpaceX και Tesla.

Έλον Μασκ  

Στόχος του Έλον Μασκ ήταν να αλλάξει τη ροή της ιστορίας και να δημιουργήσει γερές βάσεις για πράσινη ανάπτυξη. Και αυτό μπορούσε να γίνει όχι επιβάλλοντας τον περιορισμό ρυπογόνων τεχνολογιών, χρήσης πετρελαίου κλπ κλπ ούτε με δήθεν επιδοτήσεις στις εναλλακτικές μορφές ενέργειας που έχουμε στην Ευρώπη.

Όλα έχουν βάση την οικονομία. Μόνο αν το κόστος παραγωγής πέσει αρκετά θα μπορέσει η βιομηχανία να βρει κίνητρο και η αγορά να μπορέσει να στηρίξει τα πράσινα προϊόντα που χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια. Και αυτό μπορούσε να γίνει με ένα τρόπο και μόνο. Να αυξήσει πάρα πολύ την παραγωγή ώστε να πέσουν οι τιμές λόγω οικονομίας κλίμακος.

Αρχικά έφτιαξε κάποια προϊόντα όπως το Powerwall που είναι μια οικιακή μπαταρία όπου αποθηκεύεις ενέργεια από φωτοβολταϊκά και σου την παρέχει το βράδυ όταν δεν έχει ήλιο αλλά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα Tesla. Με αυτό τον τρόπο έδειξε το δρόμο πως μπορεί να υπάρξουν ποιοτικά πράσινα προϊόντα αλλά και δημιούργησε και την ανάγκη αύξησης της παγκόσμιας παραγωγής μπαταριών.

Tesla μοντέλο X

Σε αυτό το σημείο όλοι φανταζόμαστε πως θα εστιάσει στην έρευνα για καλύτερες τεχνολογικά μπαταρίες. Λάθος. Αυτό που έχει σημασία είναι να μπορείς να έχεις μπαταρίες που φτιάχνονται εύκολα, γρήγορα, φθηνά και να μπορεί αν χρησιμοποιούνται παντού. Κατά συνέπεια αυτό που έκανε ήταν να χρησιμοποιήσει τις πιο κοινές μπαταρίες που υπάρχουν για αρχή. Σε συνεργασία με την Panasonic έβαλε τόσο στο Powerwall όσο και στα αυτοκίνητα συστοιχίες από απλές μπαταρίες που έχουν και… τα laptop!

123A

Οι μικρές κυλινδρικές μπαταρίες αυτού του τύπου είναι αφενός οι πιο διαδεδομένες, αφετέρου δε μπορούν και παράγονται μαζικά με χαμηλό κόστος και για το ξεκίνημα του εγχειρήματος ήταν ότι φθηνότερο. Οι λεγόμενες μπαταρίες 123Α των 3 βολτ υπάρχουν παντού.

Όμως το κόστος έπρεπε να πέσει κι άλλο. Έτσι ήρθε η ώρα για το μεγάλο άλμα αφού είχε γίνει το πρώτο βήμα. Είχε έρθει η ώρα του Gigafactory. Το Gigafactory δεν είναι τίποτα άλλο από ένα τεράστιο εργοστάσιο στη μέση του πουθενά στην έρημο της Νεβάδα όπου παράγει μόνο μπαταρίες. Και όχι όλες της μπαταρίες. Μόνο μία. Η νέα μπαταρία «2170» όπως την έχουν ονομάσει είναι το ένα και μοναδικό προϊόν που θα φτιάχνεται στο εργοστάσιο. Το όνομα προέρχεται από τις διαστάσεις της μπαταρίας σε χιλιοστά. Η διαφορά της σε σχέση με την προηγούμενη που είχε χρησιμοποιηθεί ουσιαστικά είναι η λίγο μεγαλύτερη διάσταση και ένας μικρός εκσυγχρονισμός όπου δίνει τη δυνατότητα για γρηγορότερη φόρτιση και μεγαλύτερη χωρητικότητα κατά 50% ενώ έχει αυξηθεί μόνο 10% σε όγκο.

Η μπαταρία 2170 της Tesla

Η νέα μπαταρία λόγω της μαζικής της παραγωγής πρόκειται να είναι πάρα πολύ φθηνότερη οπότε θα κάνει πολλά σχέδια της εταιρείας βιώσιμα και θα βοηθήσει να πάρουν σάρκα και οστά. Μέσα σε αυτά είναι το νέο αποκλειστικά ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο το Tesla S όπου θα είναι ένα τυπικό sedan με επίπεδα ασφάλειας και άνεσης κορυφαία για την κατηγορία του ενώ αναμένεται να στοιχίζει περίπου 35.000 δολάρια με φουλ εξοπλισμό. Ουσιαστικά θα είναι ίδια τιμή με ένα υβριδικό Toyota Prius αλλά και ένα ένα Audi A4 με βενζινοκινητήρα.

Και αυτό είναι μόνο η αρχή. Το Gigafactory υπολογίζεται να παράξει το 2017 τη δυναμική των μπαταριών που είχαν παραχθεί σε όλο τον κόσμο το 2013. Και επίσης είναι έτσι φτιαγμένο ώστε να επεκτείνεται συνεχώς και να αυξάνει παραγωγή. Από τον περασμένο Ιούνιο μέχρι σήμερα έχει διπλασιαστεί ενώ βρίσκεται μόνο στο 30% του αρχικού του σχεδιασμού.

Όταν θα φτάσει το 100% της δυναμικής του, το κόστος των μπαταριών και η παραγωγή θα είναι τέτοια που η βιομηχανία θα αλλάξει ριζικά. Η πράσινη ενέργεια θα είναι βιώσιμη και η βιομηχανία θα μπορέσει να αναπτυχθεί μιας και πολλές τεχνολογίες θα είναι πλέον φθηνές και προσιτές.

Η κίνηση αυτή αναμένεται να επανεκινήσει την παγκόσμια οικονομία μιας και σίγουρα και άλλοι ανταγωνιστές θα στραφούν στον ίδιο δρόμο αφού δείχνει προσοδοφόρος και σίγουρα θα αλλάξει την ιστορία…